Algemene voorwaarden.


1. Definities

1. Rijveiligkeuring: gevestigd te Enschede, KvK-nummer 89250761.
2. Klant: degene met wie Rijveiligkeuring een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Rijveiligkeuring en klant samen.
4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

2. Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Rijveiligkeuring.
2. Rijveiligkeuring en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Rijveiligkeuring en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

3. Prijzen

1. Rijveiligkeuring hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw.
2. Rijveiligkeuring mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Rijveiligkeuring zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaand aan de ingang ervan.

4. Betalingen en betalingstermijn

1. De klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
2. De betalingstermijnen die Rijveiligkeuring hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Rijveiligkeuring aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
3. Rijveiligkeuring mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

5. Gevolgen te late betaling

1. Wanneer de klant in verzuim is, moet hij buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Rijveiligkeuring.
2. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
3. Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Rijveiligkeuring zijn verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald.
4. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Rijveiligkeuring, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

6. Herroepingsrecht

1. Alle diensten van Rijveiligkeuring mogen door de klant kosteloos en zonder opgaaf van reden tot 24 uur voor de afspraak worden geannuleerd.
2. Indien diensten minder dan 24 uur voor de afspaak worden geannuleerd door de klant of deze verschijnt niet op de afspraak (no-show) is Rijveiligkeuring gerechtigd om €25,00 administratiekosten in rekening te brengen voor het gereserveerde tijdslot.

7. Garantie

1. Wanneer de klant en Rijveiligkeuring een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Rijveiligkeuring enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

8. Uitvoering van de overeenkomst

1. Rijveiligkeuring voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Rijveiligkeuring mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant.
4. De klant moet ervoor zorgen dat Rijveiligkeuring op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
5. Zorgt de klant er niet voor dat Rijveiligkeuring tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.

9. Informatieverstrekking door de klant

1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Rijveiligkeuring.
2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Rijveiligkeuring de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Rijveiligkeuring redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

10. Vrijwaring

1. De klant vrijwaart Rijveiligkeuring tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Rijveiligkeuring geleverde producten en/of diensten.

11. Klachten

1. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant Rijveiligkeuring daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
2. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Rijveiligkeuring hiervan op de hoogte stellen.
3. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Rijveiligkeuring hierop gepast kan reageren.

12. Ingebrekestelling

1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Rijveiligkeuring.
2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Rijveiligkeuring ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

13. Aansprakelijkheid Rijveiligkeuring

1. Rijveiligkeuring is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Rijveiligkeuring aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Rijveiligkeuring is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer Rijveiligkeuring aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
6. Elk recht van de klant op schadevergoeding van Rijveiligkeuring vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

14. Ontbinding

1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Rijveiligkeuring toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Rijveiligkeuring nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Rijveiligkeuring in verzuim is.
3. Rijveiligkeuring mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Rijveiligkeuring kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

15. Overmacht

1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Rijveiligkeuring door de klant niet aan Rijveiligkeuring kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Rijveiligkeuring 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Rijveiligkeuring kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 7 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als Rijveiligkeuring de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Rijveiligkeuring hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Rijveiligkeuring hiervan voordeel heeft.

16. Wijziging algemene voorwaarden

1. Rijveiligkeuring mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Rijveiligkeuring altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Rijveiligkeuring zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

17. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Rijveiligkeuring bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

18. Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Rijveiligkeuring is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Rijveiligkeuring is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en Rijveiligkeuring, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Deze algemene voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op: 02-10-2023.